Etiketter

, , , ,

Oj, det vad det skrivs uppsatser på löpande band just nu. Ändå hinner jag läsa en del annat än kurslitteratur (dock utan att hinna skriva om det). Det tycks som om jag helt spontant har inlett något slags romanceprojekt. Det hela började med att jag kände mig förföljd av den där 50 Shades of Grey-trailern som dyker upp överallt och plötsligt kände jag mig lite utanför och hopplöst efter. Egentligen är jag inte den som är avigt inställd mot romantiska böcker eller filmer – snarare tvärtom – men jag har helt enkelt förhållit mig skeptiskt till denna hysteri och låtit bli att ta mig an böckerna. Nu är det slut med det. Jag påbörjade E L James Femtio nyanser av honom i undersökningssyfte, vilket nu har lett till att jag utforskar vidare i romancegenren. Eftersom det handlar om lättlästa böcker (i alla fall de jag hittills har läst) går det rätt fort att läsa och för tillfället läser jag Sylvia Days Crossfireserie som inleds med För dig blottad, samtidigt som jag lyssnar på Simona Ahrnstedts De skandalösa som ljudbok. Vi får se vart denna förkovring leder… Hursomhelst återkommer jag med lite reflektioner kring mitt romanceläsande så fort jag skrivit klart mitt paper och har mer tid över åt att formulera mina tankar. Så länge kan jag säga att min tonårs Harlequinjag har genomgått en pånyttfödelse. Frågan är huruvida detta jag stannar kvar eller skrider vidare.

Om det är någon som har något intressant att delge om romancegenren får ni gärna lämna en kommentar. Är du skeptisk eller entusiastisk? Har du exempel på normbrytande kärleks- och sexskildringar? Har du en favoritförfattare inom genren? Döljer du kanske de avslöjande omslagen med pocketskydd när du läser offentligt? Vågar du berätta om du är en romancefantast eller håller du det för dig själv? (Varför skulle man inte våga berätta?!)  Det finns så mycket spännande att diskutera! Och lämna gärna lästips! Som alltid.

/Sara

