Etiketter

, ,

Medan jag gick på skrivarlinjen hade jag min första riktiga lässvacka, något som var en riktigt plågsam upplevelse. Det var som om jag blev så kritisk att allting blev tråkigt att läsa. Jag missade vad som sas för att jag var för upptagen med att se hur det sas. Det är faktiskt lite ironiskt att jag aldrig i mitt liv har läst så lite som under tiden jag gick på skrivarlinjen. Efteråt kunde jag börja läsa mer vanligt igen. Fast riktigt ”återställd” blir jag nog aldrig.

Hursomhelst skulle vi under den här perioden få författarbesök av Andrzej Tichý och då var den meningen att vi skulle läsa hans debutroman Sex liter luft till dess. Med tanke på hur svårt jag hade det med läsningen just då, lyckades jag aldrig ta mig igenom hela boken och såhär i efterhand minns jag faktiskt inte så mycket av det jag läste heller. För Sex liter luft fick Tichý Borås Tidnings debutantpris 2005 och för hans två efterkommande böcker har han blivit nominerad till Nordiska rådets litteraturpris (Fält 2008 och Kairos 2013). 2013 fick han även Aftonbladets litteraturpris. Kanske borde jag plocka fram Sex liter luft ur hyllan och undersöka den närmare nu när jag inte längre är i någon lässvacka?

Tichýs senaste bok har han skrivit tillsammans med Pär Thörn, vilken heter Region X och är utgiven på förlaget Orosdi Back.

/Sara

