Etiketter

, , , , ,

När var det egentligen som jag blev en sådan hängiven läsare? Jag har lite svårt att minnas när det liksom hände. Men vad jag minns är hur olika bokserier tidigt lyckades fånga mig. Till en början var det när mamma och pappa läste Kulla-Gulla-serien av Martha Sandwall-Bergström och Fem-böckerna av Enid Blyton för mig. Åh,vad jag kunde längta efter att det skulle bli kväll bara för att jag skulle få min högläsningsstund.

När jag blev lite äldre och började läsa mer själv, blev jag medlem i Läslusen och där köptes det minsann böcker! Framför allt var böckerna om Tvillingarna av Francine Pascal en favorit. Jag tycktes aldrig tröttna på att läsa om Elizabeth och Jessica (och självklart identifierade jag mig med den duktiga plugghästen Elizabeth). Jag tyckte även om skräckböcker, som de i Kalla kårar-serien (minns till exempel en bok som hette Mardrömslägret).

Men trots att jag läste mycket annat (inte heller bara serier), måste jag nog erkänna att J. K. Rowlings Harry Potter-serie betytt särskilt mycket för mitt läsande och att den alltid kommer få representera en av mina allra största läsupplevelser. Det var något alldeles särskilt med att växa upp tillsammans med Harry Potter, att hela tiden vara ungefär lika gammal som Harry och hans kompisar varje gång det kom en ny bok. Harry Potter har bjudit på många minnesvärda lässtunder och när jag tänker tillbaka inser jag hur Harry Potter-präglad framför allt min tonår varit. Jag har läst om böckerna flertalet gånger, sett filmerna, lyssnat på ljudböckerna med Stepen Fry som uppläsare, haft Haryy Potter-klubbar, läst fan fiction, diskuterat och debatterat kring de lika karaktärerna och hur hela serien skulle avslutas med mera, med mera.

Jag minns upplösningen i Harry Potter och fången från Azkaban som extra spännande första gången jag läste den, därför får det bokomslaget illustrera det här inlägget.

/Sara

