Etiketter

,

Som bokfantast har jag oftast tyckt om de böcker som ingått i undervisningen i skolan. Ofta var jag till och med nästan den enda som läst böcker inför boksamtal och seminarium, vilket såklart inte gav särskilt givande diskussioner. Att sedan få komma till skrivarlinjen i Skurup och få vara omgiven av likasinnade var därför befriande.

Hursomhelst finns det en bok som jag minns att jag inte tyckte särskilt mycket om, nämligen Dvärgen av Pär Lagerkvist. Jag minns egentligen inte särskilt mycket av den och kanske skulle jag tycka bättre om den om jag läste den idag. När jag läser om boken blir jag rentutav lite nyfiken på att läsa om den. Dvärgen är faktiskt min enda kontakt med Lagerkvist, vilket säkert är synd med tanke på hur många jag hört lovorda honom. Skulle jag göra ett nytt försök skulle det definitivt få bli Barabbas jag ger mig i kast med.

/Sara

Ps. För den som är intresserad ger Brombergs ut Dvärgen i nyutgåva i augusti.

