Etiketter

, ,

Det finns så mycket som kan passa som sommarläsning. Ibland känner man att man äntligen får tid att ta sig an de där lite tyngre och mer utmanande böckerna, ibland känner man att man vill läsa något mer lättsamt. Själv brukar jag nog oftast känna lite av varje.

Nu har jag precis läst ut Donna Tartts Steglitsan och kan givetvis inte låt bli att tipsa om den. Vilken fantastisk bok! Jag kommer att skriva mer om den i ett senare inlägg, men först måste jag få samla tankarna lite (782 sidor ger lite att tänka igenom). Nästa bok som jag påbörjat är Hjärta av jazz av Sara Lövestam. Dryga 90 sidor in i boken kan jag säga att den verkar lovande. Efter Steglitsan känns den väldigt lättsam att läsa, trots att den berör ämnen som mobbing, och när jag säger lättsam så menar jag det på ett bra sätt. Precis som med Tillbaka till henne får jag en känsla av att Hjärta av jazz erbjuder en samtidigt lättillgänglig som givande berättelse.

När det kommer till sommarläsning och semesterläsning tror jag framför allt att man ska läsa det man har lust att läsa. Lägg undan måsteläsningen och fyll på batterierna med kravlös läsning. (Kravlös läsning är inte lika med böcker som inte är krävande, men lika med böcker som läses utan krav på att de måste läsas.)

/Sara

