Etiketter

, ,

Det finns så många fina bokomslag! Och många som inte är så fina, förstås. Jag är till exempel inte särskilt förtjust i bokomslag med fotografier – särskilt inte på personer som ska föreställa någon i boken. Några omslag som jag dock tycker är riktigt fina är omslagen till förra årets pocketutgåva av Vilhelm Mobergs Utvandrar-trilogi. De är broderade av Karin Holmberg och här kan man läsa lite om hur det gick till när de skapades. Precis som Holmberg själv skriver är det väldigt charmigt att man även kan se baksidan av broderiet på insidan av omslaget.

Alla fyra omslag är som sagt oerhört fina, men jag måste nog säga att jag är särskilt svag för det till Sista brevet till Sverige. Det får med både astrakanträdet och hur det symboliserar rötterna till Sverige. Att jag själv är intresserad av broderi gör förstås att jag tycker det är extra kul med omslagen och att broderihantverket uppmärksammas.

/Sara

