Etiketter

, ,

Jag brukar nog faktiskt inte så ofta låtsas att jag har läst böcker som jag inte har läst. Risken är ju att man försätter sig i en pinsam situation och det är ju för det mesta inte så roligt. Fast det är klart, ibland kan jag nog ge skenet av att ha läst en bok som jag ändå inte har läst; jag har kanske läst så mycket om boken att jag pratar som om jag hade läst den själv.

Hursomhelst är det två böcker som dyker upp i huvudet när jag tänker på böcker ”I pretend to have read”: Anna Karenina av Lev(Leo) Tolstoj och trilogin om Kristin Lavransdotter av Sigrid Undset. Båda böckerna påbörjade jag under tiden jag gick på gymnasiet och båda böckerna lästes till ungefär hälften. Om exempelvis Anna Karenina kommer upp under ett samtal är det nog ett av de tillfällen då jag liksom låtsas lite grann att jag har läst boken. Och till viss del är det ju också sant. Anledningen till att jag aldrig avslutade någon av böckerna är att jag gick på gymnasiet och var en väldigt dedikerad elev, vilket betyder att jag helt enkelt inte hade tid. Jag kände att jag inte gjorde dem rättvisa när jag tvingades läsa dem under så lång tid att jag hann glömma vad som hänt i början (för det jag läste tyckte jag om). Därför lade jag undan både Anna Karenina och Kristin Lavransdotter för att läsa vid ett senare tillfälle. Inget av de där tillfällena har ännu infunnit sig, men böckerna väntar troget i hyllan (Kristin Lavransdotter lånade jag på bibliotek när jag gick på gymnasiet, men sedan fick jag ett eget exemplar av min syster P).

Vilken bok låtsas du ha läst?

/Sara

