Etiketter

,

Varje gång jag åker hwpid-20140605_231850.jpgem till mamma kan jag inte låta bli att titta lite i bokhyllorna. Där står samma gamla böcker som jag har studerat under hela min uppväxt. När jag var liten kunde jag längta tills jag blev stor, så att jag skulle kunna läsa alla böcker som såg så vuxna och viktiga ut. Nu, i mitt nyfunna vuxentillstånd, kan jag känna att jag försummar många av böckerna som mest bara står där och samlar damm. Böcker vill bli lästa, tänker jag, ändå är det så många som inte blir det. Och det trots att jag har en längtan efter att läsa dem! Några av de första böckerna som jag faktiskt läste var i alla fall Vilhelm Mobergs Utvandrarna tillsammans med övriga böcker i romansviten. Efter att ha kommit över den första chocken att de var skrivna på dialekt, bestämde jag mig snabbt för att det var några av mina favoritböcker. Märkligt nog har jag sedan aldrig läst något mer av Moberg. Men då jag började på skrivarlinjen på Skurups folkhögskola blev jag tipsad om att jag borde läsa Din stund på jorden. Så nästa gång jag var hemma hos mamma kikade jag efter i bokhyllan och naturligtvis stod den där, som en del av en ganska stor samling Moberg-böcker. Nu har jag haft den hemma i min egen bokhylla i snart två år. Självklart tänker jag lämna tillbaka den, det är bara det att jag inte har hunnit läsa den än…

/Sara

 

