Etiketter

, , ,

wpid-20140602_230050.jpgAtt fynda böcker är en av mina favoritaktiviteter. En Kris (klassikerutgåva i pocket) av Karin Boye för 19 kronor här, en Främlingen i huset (inbunden) av Sarah Waters för 39 kronor där. Eftersom jag har ganska stort tålamod med att leta efter böcker på rea tycker jag mig ändå göra fynd med jämna mellanrum. Trots det var det en särskild bok som jag genast kom att tänka på när började fundera över mitt ”bästa fynd”. Den var ett sådant där oväntat fynd, ett fynd jag gjorde under förra årets bokrea (ni vet den där riktiga bokrean). Jag minns att jag hade hastat runt på Malmös alla bokhandlar, på jakt efter de där böckerna som bokhandlarna letat fram ur de mörkaste vrårna och ställt fram dammiga med kantstötta omslag. Jag var så besviken. I varenda bokhandel var det bara samma böcker som i alla andra bokhandlar, inga av de där bortglömda exemplaren som blivit ensamma kvar och hamnat i någon kartong på lagret.

Men så åkte jag hem till Trelleborg och bestämde mig för att gå förbi Söderslätts Bok & Papper och där fanns minsann en dammig gammal kartong inskjuten under ett av de dignande reaborden! Den första boken jag såg fick mig att bli full i skratt; det var Blyertsbyggnader, antologin jag varit med och författat under mitt första år på Skurups folkhögskolas skrivarlinje. Fast det värmde ändå mitt hjärta en aning att någon Trelleborgare måste ha köpt boken (även om personen sedan valt att göra sig av med den). Den andra boken jag fick syn på i lådan var mitt fynd: Att lära sig själv att leva av Joan Didion (39 kronor och inbunden med en liten reva i omslaget). Jag har fortfarande inte läst boken, men eftersom jag är väldigt förtjust i allt jag hittills har läst av Joan Didion är jag säker på att det är ett fynd.

/Sara

